3 اکتبر 2023- نتایج کارآزمایی‌های بالینی پرتأثیر متعددی که می‌تواند بر مراقبت‌های پزشکی مرتبط با کلیه در افراد دیابتی یا بدون دیابت تأثیر بگذارد، در نشست حضوری هفته کلیه که توسط انجمن نفرولوژی آمریکا از 1 نوامبر تا 5 نوامبر برگزار گردید، ارائه شد.در این مقاله به چند مورد مرتبط با افراد دیابتی اشاره می کنیم.

فاز سوم مطالعه ی AYAME: در یک مطالعه ی تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما، تاثیر باردوکسولون متیل در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی (DKD) بررسی شد

باردوکسولون متیل (BARD) یک فعال کننده مسیر Keap1-Nrf2 است که به محافظت از سلول ها در برابر استرس های ناشی از گونه های فعال اکسیژن و الکتروفیل ها کمک می کند. کارآزمایی فاز 3 قبلی نشان داد که BARD عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، اما آن کارآزمایی به دلیل عدم تعادل در نارسایی قلبی بین گروه BARD و دارونما، زودتر از موعد پایان یافت. در فاز 2 کارآزمایی بعدی بروز نارسایی قلبی گزارش نشد اما عملکرد کلیه (کلیرانس اینولین) در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری کلیوی بدون عوامل خطر نارسایی قلبی بهبود یافت. اکنون محققان فاز 3 کارآزمایی بالینی AYAME را برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی BARD در مقایسه با دارونما در 1013 بیمار مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی بدون عوامل خطر نارسایی قلبی، با دوره درمان 3 تا 4 سال و یک دوره ی مشاهده پس از درمان انجام داده‌اند. در طی 16 هفته،BARD در کند نمودن کاهش عملکرد کلیه نسبت به دارونما برتر بود و تعداد مشابهی از حوادث قلبی در دو گروه رخ داد. نقطه پایانی اولیه و کلیدی ثانویه به ترتیب زمان شروع کاهش میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی(eGFR)≥30% و ≥40% ، بود .eGFR، معیاری از عملکرد کلیه یا نارسایی کلیه است. سایر نقاط پایانی ثانویه زمان شروع کاهش ≥53٪ در eGFR یا نارسایی کلیه و زمان شروع نارسایی کلیه بود. نقاط پایانی ایمنی عبارت بودند از عوارض جانبی و زمان شروع حوادث قلبی، از جمله نارسایی قلبی.

نویسنده ی این مقاله دکتر تادائو آکیزاوا، از دانشکده پزشکی دانشگاه شوا در توکیو، گفت: باردوکسولون متیل، با موفقیت به نقاط پایانی اولیه و کلیدی ثانویه بر اساس eGFR بدون نگرانی های ایمنی جدید در مطالعه ی ما دست یافت؛ با این حال، تفاوت قابل توجهی در میزان نارسایی کلیه در گروه BARD و دارونما وجود نداشت.

مهار آلدوسترون سنتاز با یا بدون پس‌زمینه ی مهار کوترانسپورتر گلوکز سدیم 2 درCKD  : یک کارآزمایی بالینی فاز دوم

آلدوسترون - هورمونی که در تنظیم فشار خون و تنظیم پتاسیم در میان اثرات دیگر نقش دارد - پیشرفت بیماری مزمن کلیوی (CKD) را تسریع می کند. در یک کارآزمایی فاز 2، یک مهارکننده انتخابی آلدوسترون سنتاز جدید به نام BI 690517 کاهش وابسته به دوز آلبومینوری (آلبومین در ادرار، نشانه آسیب کلیه) را تا 40 درصد در مقایسه با دارونما در بیماران مبتلا به CKD نشان داد. کاهش آلبومینوری بیش از 30% که نشان‌دهنده پاسخ درمانی بود، در 70% از بیمارانی رخ داد که به‌طور تصادفی در گروه امپاگلیفلوزین، یک داروی محافظ کلیه (از مهارکننده های کو‌ترانسپورتر سدیم-گلوکز-2)، همراه با BI 690517 قرار گرفتند. در مقابل، این پاسخ درمانی در 50 درصد از افرادی که تنها دارویBI 690517  را دریافت می کردند، گزارش شد. این داده ها نشان می دهد که اثرات محافظتی کلیوی BI 690517 و امپاگلیفلوزین ممکن است افزایشی باشد.

دکتر کاترین آر. تاتل، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه واشنگتن، گفت: مهار آلدوسترون سنتاز یک درمان نویدبخش برای بیماری مزمن کلیه، با یا بدون دیابت نوع 2 است که در یک کارآزمایی بزرگ نتایج بیماری کلیوی فاز 3 مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

مطالعه فاز 2b ZENITH-CKD، تاثیر زیبوتنتان در ترکیب با داپاگلیفلوزین و داپاگلیفلوزین به تنهایی را در بیماران مبتلا به CKD بررسی کرد

قسمت دو از فاز 2 کارآزمایی ZENITH-CKD اثرات زیبوتنتان، یک آنتاگونیست انتخابی گیرنده اندوتلین را در هنگام تجویز همزمان با یک مهارکننده SGLT2 در بیماران مبتلا به CKD ارزیابی کرد. دوز پایین زیبوتنتان (0.25 میلی گرم یک بار در روز) همراه با داپاگلیفلوزین( مهارکننده SGLT2) منجر به کاهش 27 درصدی آلبومینوری بالینی در مقایسه با داپاگلیفلوزین به تنهایی، با پروفایل تحمل قابل قبول شد.

دکتر Hiddo Lambers Heerspink، از مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن، در هلند، گفت: این نتایج نشان می‌دهد که زیبوتنتان یک گزینه جذاب برای کاهش پیشرفت بیماری مزمن کلیه در بیمارانی است که قبلاً با درمان بهینه از جمله مهارکننده‌های SGLT2 مدیریت می‌شدند. یک کارآزمایی فاز 3 اثربخشی و ایمنی طولانی مدت را بررسی خواهد کرد.

درس های آموخته شده از این آزمایشات می تواند به هدایت تلاش های آینده کمک کند

نشست هفته کلیه ASN در سال 2023، به عنوان کنفرانس برتر نفرولوژی در جهان، حدود 12000 متخصص کلیه را از سراسر جهان گرد هم آورد. بزرگترین نشست نفرولوژی فرصت های هیجان انگیز و چالش برانگیزی برای تبادل دانش، یادگیری آخرین پیشرفت های علمی و پزشکی و گوش دادن به بحث های جذاب و تحریک آمیز با متخصصان برجسته در این زمینه به شرکت کنندگان ارائه داد. در این مقاله ما تعداد محدودی از مقالات ارائه شده در این نشست را بطور خلاصه آوردیم، علاقه مندان به مطالعه ی مقالات بیشتر به آدرس منبع زیر یا سایت انجمن نفرولوژی آمریکا مراجعه کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231103/High-impact-clinical-trial-results-to-be-presented-at-ASN-Kidney-Week-2023.aspx